Lid worden

De NGA is er voor Nederlandse galeries. Professionele galeries die minimaal twee jaar een galerie hebben, minimaal zes beeldende kunsttentoonstellingen per jaar organiseren in een daarvoor uitgeruste ruimte en minimaal drie dagen per week open zijn, kunnen een aanvraag voor het lidmaatschap indienen. Voor professionele galeries die korter dan twee jaar bestaan, is er de mogelijkheid een aspirant-lidmaatschap aan te vragen.

Neem contact met ons op

Nieuws overzicht

Digitaal Opkopers Register

01.09.2022

De laatste tijd is er onder leden enige onrust ontstaan over het DOR, het Digitaal Opkopers Register, een register om heling in de kunstwereld tegen te gaan.

Politieambtenaren hebben met name in het Spiegelkwartier in Amsterdam gecontroleerd of handelaren zich aan deze registratie houden.

Uiteindelijk blijkt dat handelaren in primaire kunst (dus geen doorverkoop) niet onder de regeling vallen. Ook valt consignatie, waar onduidelijkheid over was, daar niet onder. Consignatiewerken zijn immers werken die door kunstenaars in bewaring zijn gegeven aan de galeriehouder, met als doel deze te verkopen.

Alleen gebruikte en ongeregelde goederen vallen onder deze wettelijke registratie.

Meer informatie over de DOR kunt u hier vinden