F.E.A.G.A. Award voor Fons Welters

Door 21/05/2015juli 17th, 2020No Comments

Prestigieuze Europese prijs voor Galerie Fons Welters (Amsterdam)

De Nederlandse Galerie Associatie is zeer verheugd te mogen bekendmaken dat de F.E.A.G.A. Award for lifetime achievement 2015 is toegekend aan Fons Welters, for his creating and directing an exemplary gallery of high standing, zoals wordt vermeld in het juryrapport.

Een teken van groot respect voor zijn langdurige en belangrijke bijdrage aan de beeldende kunst.

De Nederlandse Galerie Associatie heeft Fons Welters voorgedragen voor deze belangrijkste prijs in de Europese galeriewereld.

De Federation of European Art Galleries Association (F.E.A.G.A.) is de overkoepelende vereniging van Europese Galerie Associaties. De FEAGA Awards werden in 2005 ingesteld om aandacht te vestigen op het werk van de galeriehouder en hun belang voor de beeldende kunsten zichtbaar te maken door uitzonderlijke galeriehouders voor het voetlicht te brengen en te eren. Er zijn twee Awards: een prijs voor een Europese galerie die al decennia lang een voorbeeldige rol vervult en een prijs voor een jonge galerie die met nieuwe ideeën en inspiratie werkt. De prijs voor de jonge galerie gaat dit jaar naar KOW, Alexander Koch en Nikolaus Oberhuber (Berlijn).

De uitreiking van de prijs vindt plaats op woensdag 17 juni 2015 om 10. 00 uur op Art Basel met een feestelijke ceremonie. Marc Spiegler, directeur van Art Basel, is gastheer. De voorzitter van de FEAGA AWARD zal de prijs uitreiken. Tijdens de uitreiking zullen beide galeries worden geïntroduceerd. De introductie voor Fons Welters zal worden gehouden door Lex ter Braak, directeur van de Jan van Eyck Academie, Maastricht. Heinrich Dunst, kunstenaar te Wenen, zal de introductie voor KOW houden.

De jury bestaat uit: Juryvoorzitter Ernst Hilger (Oostenrijk), FEAGA president Adriaan Raemdonck (België) en juryleden David Juda (G.B), Kristian Jarmuschek (Duitsland), Gio Marconi (Italië), Victor Gisler (Zwitserland).

Nederlandse Galerie Associatie

Rhijngeesterstraatweg 179