De Nederlandse Galerie Associatie heeft, in samenwerking met de Kunstenbond, een panelgesprek georganiseerd met als thema De Galerie van de Toekomst. Onder leiding van radio-maker en presentator Luuk Heezen gingen drie galeriehouders, een kunstenaar, en de NGA in gesprek over waar de kansen en uitdagingen liggen voor de galeriehouder.

Fotograaf: Wout Jan Balhuizen

In een volgepakte zaal in Pakhuis de Zwijger opende Oeke Witteveen, van Witteveen Visual Art, de middag door haar kijk op en haar wensen voor de galerie van de toekomst te delen. Haar belangrijkste punt: de fysieke ontmoetingsplek (be)houden voor kunstenaars en bezoekers, zodat zij écht in contact kunnen blijven met elkaar. Daarna stelde het panel zich voor. Naast elkaar Oeke zitten Emmelie Koster (pop-up galerie No Man’s Art Gallery), Julia van der Meer (Mini Galerie), Samantha Hoekema (Nederlandse Galerie Associatie) en Nora Hooijer (kunstenaar en bestuurslid van de Kunstenbond).

Het gesprek dat dagvoorzitter Luuk Heezen met het panel aanging, ging het voornamelijk over de noodzaak van die fysieke tentoonstellingsplek. Het belang van zo’n plek werd door alle panelleden onderschreven, maar voor de jonge galeriehouders is dat slechts de plek waar hun kopers voor het eerst het werk fysiek zien, nadat ze het online hebben gevonden en onderzocht. De overeenkomst tussen beide jonge galeriehoudsters, Emmelie en Julia, is dat ze hun publiek online op de hoogte houden van nieuw werk, nieuwe kunstenaars en nieuwe locaties (pop-up tentoonstellingen, beurzen). Beiden hechten erg aan die online zichtbaarheid, terwijl er in de (klassieke) galerie van Oeke meer persoonlijk contact is tussen koper, kunstenaar en galerie houder, nog vóór dat er werk gekocht wordt. Voor haar blijft de galerie de ontmoetingsplek waar kunstenaar, kunstkoper en galeriehouder informatie kunnen uitwisselen. Maar voor alle panel leden staat voorop dat het belang van de kunst uitgedragen wordt, online en offline.